۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۶۲۳۱۳
آیت الله حمیدی مطرح کرد؛

ممنوع المنبر شدن به خاطر حمایت از امام خمینی در سال ۴۲

آیت الله حمیدی گفت: بعد از اینکه از آیت الله خمینی(ره) در سال ۴۲ حمایت کردم ممنوع المنبر شدم و این مساله سبب شد تا محرم و صفر آن سال در قم بمانم. 
سید هاشم حمیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، به همراه حجت الاسلام رسولی و طلاب مدرسه علمیه آیت الله دامغانی(ره) با آیت الله سید هاشم حمیدی نماینده سابق مردم تهران در مجلس خبرگان و عالم انقلابی شهر همدان به گفت و گو نشستیم و از بیانات گهربار ایشان به فیض رسیدیم.

رسا- کمی از زمان تحصیل خود برایمان بگویید:

آیت الله حمیدی: من در همدان در مدرسه آیت الله دامغانی(ره) تحصیل کرده ام و در آن زمان از منبرهای آیت الله آخوند(ره) درس می گرفتم، طلاب امروز نیز باید از علما بهره ببرند.

یادم دارم آیت الله آخوند(ره) شبی مهمان منزل ما شد زمانی که در حال خروج از منزل ما بود پدرم نسبت به پوشش لباس من ایراد گرفت و آیت الله آخوند همدانی به من و پدرم توصیه ساده زیستی کرد و این درس بزرگی برای من بود.

آیت الله آخوند(ره) برای ما طلاب از سرمای شدید زمان خود می گفت همان زمانی که متفقین در ایران بودند زمان جنگ جهانی که قحطی در کشور بود، مردم در منزل ما جمع می شدند و من شک داشتم که سهم امام را می شود به مردم داد یا نه، از امام زمان خواستم و عنایات ایشان شامل حال ما شد و من توانستم به مردم فقیر و قحطی زده کمک کنم و این نشانه از ایمان و توکل علما است.

رسا- از سوابق تبلیغی، سیاسی خود برایمان بگویید:

آیت الله حمیدی: من زمانی که مشغول به تحصیل در شهر قم بودم محرم و صفرها به همدان برای تبلیغ دین هجرت می کردم و در مدرسه علمیه زنگنه و سرای گلشن به ایراد سخن و روضه خوانی می پرداختم.

در آن زمان ها فشار زیادی بر روضه خوان و مبلغ دین بود زمانی که آیت الله بروجردی(ره) دار فانی را وداع گفت من در مجلس ختم این عالم فرزانه منبر رفتم و در این جلسه نام علمایی بزرگ شیعه همچون آیت الله گلپایگانی(ره)، آیت الله اراکی(ره) و آیت الله خمینی(ره) را بیان کردم و بعد از آن در همدان به علت بیان کردن نام آیت الله خمینی(ره) ممنوع المنبر شدم و به قم بازگشتم.

از یکی از آشناهایمان در همدان جویای کار شدم که چرا ممنوع المنبر شدم و نیروهای امنیتی دلیل این مساله را سخنرانی من در قم و بیان نام آیت الله خمینی(ره) اظهار داشتند و حتی وعده داده بودند که اگر من حرف سیاسی نزدم هم اجازه منبر و هم یک سفر کربلا به من هدیه کنند و زمانی که من این حرف را شنیدم گفتم گذرنامه کربلایی را که یزید مهر کند من نمی خواهم.

از اینکه در ماه محرم که وظیفه طلاب تبلیغ است به قم بازگشتم خیلی ناراحت بودم اما این توفیق را داشتم که در بیوت مراجع و علما حضور داشتم و در هر مکانی که حاضر می شدم ماجرا را تعریف می کردم تا اینکه شخصی به من گفت یکی از روستاهای تهران که جای کوچکی است و من در آن سال به آن روستا رفتم و صبح ها برای عموم مردم و شبها برای کارگران کوره های آجر پزی سخنرانی و روضه داشتم.

رسا- چه فعالیت های سیاسی قبل از انقلاب داشتید؟

آیت الله حمیدی: رابط همدان با تهران و قم بودم، زمانی بنا شد علمای همدان بیانیه در حمایت از امام خمینی(ره) تنظیم کنند و این بیانیه به نحو احسن تنظیم شد و من مسؤول انتقال این بیانیه به قم شدم.

طلاب باید تبلیغ، منبر و سخنرانی را غنیمت بشمارند زیرا ما روایات فراوانی را در باب آموزش علم داریم و کسی که به دیگران علم الهی یاد می دهد مشمول فضل الهی می شود و از این بزرگتر ما فضیلت نداریم.

رسا- از سوابق خود در جبهه های جنگ بگویید:

آیت الله حمیدی: به یاد دارم زمان جنگ به جبهه جنگ اعزام شدم و دیداری با لشکر انصار الحسین همدان داشتم و از آنجایی که من سمت دولتی داشتم فرمانده برای مسایل امنیتی از ما در خواست کرد که شب را در منطقه نمانیم همراهان ما خیلی مصرّ بودند که ما در خوابگاه و در جمع رزمنده ها بمانیم اما پسرم به من گفت که باید محل را ترک کنیم و به حرف فرمانده پادگان گوش دهیم.

 همان شب زمانی که از لشکر انصار الحسین خارج شدیم رسیدیم به حسینیه ای مملو از جمعیت و پاسداران است و همه انگار منتظر امام جماعت بودند، نماز را در آنجا خواندیم و برای رزمندگان اسلام سخنرانی مختصری داشتم.

همانطور که رهبر معظم انقلاب به جوانان امر به آتش به اختیار در کار فرهنگی را داشته اند علمای اسلام قبل از انقلاب نیز آتش به اختیار عمل می کردند، امروز نیز باید جوانان وظیفه شناس باشند و آنچه می دانند را عمل کنند.

رسا- چه توصیه ای به طلاب جوان دارید؟

آیت الله حمیدی: کسانی که وارد حوزه علمیه شده اند راه صحیح را پیدا کرده اند و خدای تعالی آن ها را در این امر کمک خواهد کرد، توجه به دنیا داشتن و اهل دنیا شدن آفت بزرگی در زندگی طلبگی است طلاب باید با توکل به خدا دروس طلبگی را بخوانند و به مرحله عمل برسانند./۹۷۹/پ202/ب1

ارسال نظرات